Talán te is találkoztál az elmúlt héten egyik Facebook postommal, amin 1 hét alatt több mint 6000 megosztás lett, mindenféle hirdetés és egyéb rásegítés nélkül.

Ez a vírus marketing ereje, de mielőtt még elmondanám, hogy ezt hogyan csináltam, nézzük, mit is jelent ez a fogalom.

“Ez az üzenet nem más, mint valamilyen szolgáltatás vagy értékes termék. E jelenség a gerillamarketinghez tartozó húzó ágazat, mely hatékonyan teremt kommunikációs feltételeket az internetes társadalom felé. A marketingkommunikációnak ez a fajtája a legújabb reklámeszközök közé tartozik, melynek során egy reklámüzenet továbbítása történik a fogyasztók felé.

Ezek általában rövidebb, néha hosszabb terjedelmű üzenetek, amik figyelemfelkeltőek, megdöbbentőek, megrázóak, de akár humorosak vagy gyomorforgatóak is lehetnek. A fogyasztók rendszerint olyan csomópontok (jelen esetben felhasználók, akik összekötik a különböző társadalmi csoportokat) mögött állnak, amiken keresztül könnyebben, és hatékonyabban jut el az adott üzenet egyik helyről a másikra. A felhasználókat általában közös érdek mozgatja.

A vírusmarketing folyamatát úgynevezett vírus marketer irányítja. Olyan eljárási forma, amely weboldalak segítségével terjeszkedik. Arra ösztönzi a portálokat, hogy továbbítsák a marketing üzeneteket, ezáltal lesz a benne lévő információ egyre népszerűbb és hatékonyabb. A vírusmarketing folyamatát a legegyszerűbben úgy lehet jellemezni, hogy egy szájról-szájra (felhasználótól-felhasználóra) terjedő reklám, amely terjedési sebességét tekintve a közösségi portálokat kiaknázva egyre erősödik. Ezek az úgynevezett vírusok könnyed továbbítási módokat kínálnak mindenki számára.” Forrás: Wikipédia: https://hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADrusmarketing

Nos tehát, ha már így tisztáztuk, hogy mi is a vírus marketing lényege, akkor nézzük meg, hogyan készíthetünk erre tartalmakat, amik leadeket generálhatnak nekünk.

 

A könnyebb megértéshez elmesélem a saját storymat.

Az egész azzal kezdődött, hogy a webfejlesztő cégemhez kerestem fejlesztőket, viszont elég drágának találtam a fejvadász és egyéb álláshirdetési portálok árait és lévén, hogy foglalkozunk online marketinggel is, így gondoltam, nézzünk meg ennél valami frappánsabb megoldást. Amit a fejvadászok ajánlatát illeti, kb 500-800 ezer forint + Áfa / fő áron szereztek volna nekem fejlesztőket. Lássuk be, ez még gombócból is sok. Ezen felbuzdulva kiírtam a saját személyes Facebook oldalamra, hogy “50.000 Ft-ot fizetek bárkinek aki hoz nekem olyan webfejlesztőt, akit fel is tudok venni a céghez! Oszd meg légyszi! Köszi“ és vártam…

 

Az várható volt, hogy pár barátom megfogja osztani, de hogy ennyire elterjed, azt nem gondoltam.

A publikálás után 1 órával kb 30 megosztásom volt, és egyre növekedett. Másnap reggel már 116-nál járt, estére elérte a 800-at, harmadnap a 2500-at, az ezt követő napokban pedig nagyjából 80% -al nőtt minden nap. Most, mikor a cikket írom, 6700-nál jár.

Végezzünk el egy kis számítást. Azt feltételezzük, hogy mindenkinek átlagosan 500 ismerőse van Facebookon. Ez már nem egy elrugaszkodott gondolat, tekintve hogy egy tavalyi statisztika szerint már több mint 5 millió magyar használja a közösségi oldalt.  Ha ezeknek az embereknek csak 1%-ához jut is el az üzenet a Facebook platformján, akkor az szerény becsléssel is (6500 x 500 x 0,01) 32.500 ember, akit ingyenesen, 1 hét leforgása alatt sikerült elérnem.
 

Minek köszönhető ekkora siker?

Ha nagyon le akarnánk egyszerűsíteni: az embereknek megért 50 ezer forint reménye egy megosztást.

Miért ne - hiszen ez majdhogynem felért egy nyereményjáték ígéretével, méghozzá a végeredmény nem bonyolult algoritmusokon és véletlenszerű, gépi sorsolásokon, hanem hús-vér, tettre-kész emberek munkáján múlt. Az ígéret ezáltal emberközelibbé vált, így nagyobb hatást tudott kifejteni.

Fontos összetevő emellett, hogy a képes post szövege egyszerű, könnyen értelmezhető volt, így az ember szeme egy fél görgetésnyi vagy lapozásnyi idő alatt fennakadhatott az 50000Ft kezdetű szövegen. A figyelemfelkeltés mellett a megdöbbentés ereje is hatással volt az olvasóra, hiszen teljesen újszerű a jelenség, hogy valaki közösségi oldalon fizessen magánszemélyeknek ún. “munkaközvetítésért” pénzt. Az összeg pedig - amely a minimálbér közel fele jelenleg - elég nagynak bizonyult ahhoz, hogy az valóban tettre késztesse az embert. A cél elérése - vagyis egy fejlesztő találása az ismerősök között - ösztönözte az alanyokat a megosztásra, ugyanakkor ezzel egyidejűleg szereztek újabb célközönséget a post indítójának. Így került be a kép egy ösztönzési spirálba, amelynek köszönhetően idővel vírusmarketinggé nőtte ki magát.

(Székely Fruzsina - a Creative Agent online marketing managere)

 

De hogy jön ide Kasza Tibi?

Az énekes és  műsorvezető manapság a legtöbbek által követett közszereplővé vált a Facebookon közel 1 milliós követői számával. Posztjait átlagosan több százan osztják meg naponta, de egyes képein vagy videóin a több ezret is elérte már ez a szám. De azt kell mondjam, ezúttal sikerült túlszárnyalni...

 

De még csak most jön a csattanó...

A célomat elértem, kaptam egy csomó önéletrajzot és boldog is lehettem volna, hogy mindezt 50.000 Ft -ból megoldottam, de mivel mindig szeretem a legtöbbet kihozni a helyzetből, így jött a következő ötlet:

Ha már egyszer 6500 ember Facebook oldalán kint van egy bejegyzésem, amit tudok szerkeszteni, akkor miért ne használjam ki a saját startuppom népszerűsítésére?
Így a már meglévő postot megszerkesztettem és a következőre írtam át: “A jövő oktatása! https://trening24.hu Oszd meg és tanulj!”.

 

Ennek eredményeiről egy következő cikkemben számolok be! :)
Ha te is azok közé tartozol, akik találkoztak, esetleg meg is osztották a posztot, és tetszett a történetem, akkor kérlek írd oda a post alá: #gratulálokTréning24.